Monday, June 11, 2007

Glest i kyrkan i söndags!

Nu var det väldigt länge sedan jag skrev något. Beundrar dessa bloggare som flitigt delar med sig av sina tankar, Helle Klein, Karin Långström Vinge, Kyrkssyster, Kyrkoordnaren, All I Want - Monicas blogg m.fl. Jag kom av mig när jag var sjuk, sedan är det ju som det är i maj, allt ska hända. Inte mycket tid att skriva. Och nu denna värme! Men nu ska det i alla fall bli nåt.

Glest i kyrkan var det i söndags. Det var prästen, musikern, vaktmästaren, kyrkvärden och för övrigt var vi tre vuxna och ett litet barn. Jo, det blev en fin gudstjänst, men också en del tankar efteråt. Vad håller vi på med egentligen? Det är ju inte så få människor som varje söndag firar gudstjänst rutn om i vårt land. I konkurrens med andra aktiviteter står sig gudstjänsterna riktigt bra faktiskt. Men varför ska vi dela upp oss i varenda liten kyrka runt om, vilket gör att det i många kyrkor blir väldigt få deltagare. Hur kul är det egentligen? Inte särskilt upplyftande! Nej, nu får vi skärpa oss oss kyrkorna och faktiskt slå oss samman så blir fler på varje ställe. Inte bara av ekonomiska skäl.

En annan tanke får jag också. Jag vet ju att till andra gudstänster kommer det fler. Men högmässan kl 11 på söndag är inte så lockande för ganska många som i och för sig kan tänka sig att gå i kyrkan i bland. Men vi måste tydligen hålla fast vid den s.k. huvudgudstjänsten till varje pris. Vad är egentligen församlingens huvudgudstjänst? Är det vad som av kyrkans ledning bestäms vara det eller är det församlingen, människorna i församlingen som bestämmer vad som är huvudgudstjänst för dom? Vi pratar mycket om gudstjänstförnyelse, men tycks inte vilja förnya och förändra så mycket. Jag tror att kyrkan måste våga lite mer, båda offra det som inte fungerar och pröva nya former för att människor ska känna att det uttrycker något av den längtan man har.

Vad är huvudgudstjänst för dig?

Ha det bra!

6 Comments:

Blogger Per Westberg said...

Jag visste att du snart skulle dyka upp. Bra.

1:14 PM  
Blogger Monica O Kolkman said...

Kul att du är "tillbaka", Håkan!

Jag är ganska traditionell, för mig är söndagens förmiddagsgudstjänst huvudgudstjänsten. Men under min tid i Svenska Kyrkan (Stenungsund och Billdal) tyckte jag alltid mycket om veckomässan.

Jag är bortskämd med en välbesökt kyrka här i Holland. Vi går på gudstjänst i en annan del av stan, till en "vanlig" reformert gudstjänst i en ganska nybyggd kyrka i ett nyare bostadsområde. En gudstjänst klockan 9 och en kl 11. Är det dop så får man knappt plats, trots att kyrksalen är stor.

Reformerta kyrkan här har i princip territoriella församlingar, men man kan bli medlem i en annan kyrka om man vill. Man går helt enkelt dit man vill. Här i stan har kyrkorna "profilerat" sig lite, den gamla kyrkan i centrum är lite gammalkyrklig/konservativ/evangelisk, andra är liberala, vår är mer evangelisk, ungdomlig pga att majoriteten är barnfamiljer.

Om Svenska Kyrkan ska "överleva" så tror jag att den måste överge principen med territoriella församlingar.Eller ha en blandning.I alla fall i större samhällen med fler församlingar. På landsbygden är det en knepigare fråga, givetvis. Hur långt är man beredd att köra för att gå i en kyrka där man känner sig hemma?
Jag kommer ihåg att i slutet av 80-talet och början av 90-talet kom folk inne från stan till Billdals kyrka. Nu vet jag att vissa kyrkor i stan drar folk från andra delar av Göteborg.

Sammanlysta gudstjänster är för många närmast ett skymford, men jag tror att det är bra. Nödvändigt.

12:15 AM  
Blogger håkan said...

Tack för din kommentar Monica! Håller med dig när det gäller problemet med territoriella församlingar. I praktiken är det ju så i städerna att människor väljer vilken kyrka man går i. Att sedan lösa det på ett bra sätt när det gäller tillhörigheten är kanske inte så lätt.

Har inte så mycket erfarenhet av reformerta kyrkan, men har varit några gånger i Rotterdam, och minns mycket väl en gudstjänst där Skriver om den i boken "Exposure - att utsätta sig för utsatthet".

12:27 PM  
Blogger kantorn said...

Hej, kul att hitta till dig. Vi har bott med en skog mellan oss. Jag gick förbi ditt när jag skulle till bussen och du gick genom mitt när du skulle bada. Antar att du fattar.
Titta gärna in till mig om du har tid och lust.

Huvudgudstjänst för mig är framförallt en gudstjänst som innehåller mässa. Annars blir det en uppblåst andakt med växtvärk. Hoppsan, var det redan slut liksom....

9:29 AM  
Blogger håkan said...

Jo, jag fattar! Kul att du hittade till mig. Håller med dig när det gäller mässa. Men även med mässa kan ju gudstjänsten se ut på olika sätt.

2:03 PM  
Blogger kantorn said...

Märkte att mitt bloggerkonto skickar folk till fel sida. Här hittar man mer av mina funderingar:

http://kantorn.wordpress.com

12:31 AM  

Post a Comment

<< Home