Saturday, February 10, 2007

Podcast - och allt annat nytt

Jag tillhör inte dom som förfasar sig över utvecklingen inom elektronik, datorer, internet osv. Snarare blir jag barnsligt fascinerad. Men jag har full respekt för alla som blir stressade och tycker det är svårt att utvecklingen går så rasande fort.

Nyligen läste jag en intressant och trevlig bok, ”The perfect thing” av Steven Levy. ”How the iPod became the defining object of the 21st century”. Den tillhör kategorin ”lovprisning av iPod, Apple och Steve Jobs”. Men låt dig inte avskräckas, det är kul läsning.

Steven skriver bl.a. om fenomenet podcast, något som även jag har försökt mig på. Han berättar att hur podcasting växte fram och hur namnet kom till. Bloggande hade förekommit ett tag och nu började en del också spela in ”ljudbloggar” eller ”internetradioprogram”. I september 2004 bestämde några för att kalla det podcast, ett ord som inte existerat några månader tidigare. En bloggare, Doc Searls, skrev den 28 september om fenomenet och namnet. När han den dagen googlade på podcast fick han ett dussin träffar. Han trodde då att inom ett år skulle man få hundratusentals, kanske miljoner träffar. I oktober fick man 2 700 träffar. Mot slutet av 2004 fanns ordet podcast på miljoner hemsidor. När Steven Levy gjorde en sökning i mars 2006, alltså 18 månader efter att det startade, fick han 215 miljoner träffar. Nästan vem som helst kan man ganska enkla medel gör en podcast, men det är också något som tv- och radiobolag, politiska och religiösa organisationer satsar stort på.

En otroligt snabb utveckling! Fascinerande eller kanske skrämmande? Driven av en ”folklig demokratiseringssträvan” eller av kommersiella krafter? Hur länge orkar människan hänga med i denna utveckling” Blir vi till slut totalt mediautbrända eller ger det oss bara mer energi i strävan att utveckla oss som människor och mänsklighet? Vem vet?

Tempot dras upp. Känner själv att jag får se upp så att det inte blir för mycket. Stillheten, tystnaden och vilan behövs som balans. Och behovet kommer nog att öka.

Men för mig, som på 1970-talet satt och rattade min kortvågsradio och letade efter fjärran radiostationer, är det samma känsla jag kan få nu som då. Jag minns mycket väl när jag fick in Radio Bangladesh, en kort tid efter att det nya landet bildats. Det var en häftig upplevelse att en värld i förändring kom in i mitt pojkrum. Än idag vill jag vara med i denna underbara och skrämmande värld, men se upp så att jag inte slukas av den.

Köpte en ny bok igår, ”Med hela ditt hjärta. Livsråd och erfarenheter från en andlig vägledare.” av Henri Nouwen. Berättar nog mer om den en annan dag.

Labels: , , , ,

0 Comments:

Post a Comment

<< Home