Friday, September 14, 2007

Så mycket jag vill läsa...

Oj, Kyrkans Tidning skriver om kyrkliga bloggar, och länkar bl.a. till min. Och jag som inte skrivit på ett tag. Tänk om nån tittar in, och ser hur inaktiv jag är... Måste skärpa mig!

Men jag har faktiskt varit på gång i flera dagar, men det är så mycket annat, och jag är så trött. Fattar inte hur ni andra flitiga bloggare hinner med att skriva så mycket. Jag har all respekt för er!

Samtidigt finns det så mycket jag vill läsa, men hinner bara en bråkdel. Det jag just nu hunnit eller nästan hinner läsa är Annika Spaldes nya bok “Ett brinnande hjärta : om mystik och engagemang”. Läste ut den idag. Annika är diakon och engagerad i bl.a. fredsfrågor, religionsdialog och djurrättsfrågor. Håller också på att läsa Jan Guillos nya “Fienden inom oss”. I datorn ligger en e-bok jag börjat läsa, Liza Marklunds “Livstid”. Från Bibliotekstjänst fick jag häromdagen “Livsnära” av Eva Spångberg och Reine Jonsson. Har en dryg vecka på mig att läsa och recensera den. Knäppt att läsa så mycket samtidigt, eller hur?

Inte nog med det, har fler böcker jag börjat med:
“Rättvist - hur i hela världen ska man leva?” av Karin Cedersjö
“Sex grader - vår framtid på en varmare jord” av Mark Lynas (läste hans förra bok, “Oväder” förra året. Kan rekommenderas!)
“Tecken och verklighet - Samtal om Gud - Ecce Homo“ av KG Hammar (tre böcker i en, har läst de två senare)
”Äktenskap för par med samma kön - vigselfrågor“ SOU 2007:17.

Ska avsluta med att nämna lite om ytterligare en bok jag håller på med: ”Revolutionen - vägar till ett alternativt liv“ av Shane Claiborne. En bok om livsstil, fred och rättvisa som verkligen kan rekommenderas.
Många kristna, särskilt ungdomar, har idag enkla armband med bokstäverna WWJD, ”what would Jesus do“, för att påminna sig om att leva ett kristet liv, i Jesu efterföljd. Shane berättar i boken om ett möte med en rik direktör som berättade att han också funderat på att följa Kristus och vad det innebar. Så drog han upp ärmen och visade ett armband med texten WWJD ingraverad. Armbandet var specialbeställt i 24 karats guld! Det är lätt att skratta åt det hela, men egentligen är det väl så många av oss västerländska kristna gör. Vi vill leva som Jesus gjorde, gör lite tafatta försök, men i praktiken är det snarare ett hån mot hur större delen av jordens befolkning har det. Ser lite av direktören när jag ser mig själv i spegeln. Jag som går och längtar efter en iPod Touch!

Nej, dags att sova snart. Ska bara läsa lite till, i några böcker!

Labels: , , , , , ,

4 Comments:

Blogger prÄllan said...

Mmm såg samma inlägg i KT...
o jag tänkte vilken tur att de inte hittat mitt tafatta försök till blog.

bokläsandet för min del ligger på nivå deckare just nu. All facklitteratur får vara, det ryms inte i huvudet...

11:11 PM  
Blogger Per Westberg said...

Ja det är mycket man ska göra.

1:53 AM  
Blogger Per Westberg said...

Facebooka till exempel. ;)

Keep up the good job Håkan.

1:55 AM  
Blogger håkan said...

Per, jag fattar inte hur du hinner skriva så mycket som du gör! Vad är hemligheten?

Prällan! Din blogg hade jag inte sett tidigare. Ska nu lägga in dig i Google reader och läsa i lugn och ro när jag ätit frukost

Facebook är riktigt kul faktiskt!

2:19 AM  

Post a Comment

<< Home