Monday, November 05, 2007

Tråk-kyrka, hierark-kyrka, ritual-kyrka; släng dig i väggen!


Måste bara få beklaga mig. Mitt gudstjänstdeltagande, eller gudstjänstbesök, i går var alldeles bedrövligt tråkigt, ledsamt och beklämmande. (Säger inte vilken kyrka det var.) Kunde varit för 30-40 år sedan, eller mer. Som om inget hänt, ingen anknytning till livet idag, inget tilltal här och nu, i alla fall inte vad jag lyckades uppfatta. Ensam präst som gjorde allt själv. Sega psalmer, gamla tröttsamma ord, osv. Jag blir så trött! Och arg! Sluta sabotera i kyrkan, och för kyrkan!

För att trösta mig plockade jag fram en av de böcker jag håller på att läsa, men inte läst ut än, “Kristendom för ateister” av Olle Carlsson. Läs den! Han skriver (sid 43-44):
“Ibland när jag går in i en stor pampig kyrka brukar jag tänka att den här kyrkan har väldigt lite med snickarsonen från Nasaret att göra, att den är tydligt helgad åt de romerska gudarna, med romerska bågar och pelare. Att våra liturgiska dräkter dessutom är inspirerade av romerska plagg från 300-talet förstärker så klart denna bild. Den västerländska kyrkan idag påstår sig följa Jesus, men som jag ser det är det snarare romarrikets hierarkiska och patriarkala värderingar som vi omedvetet följer.”

Olle Carlsson fortsätter:
“Det är lite märkligt att många av vår tids radikala teologer, som har varit modiga och gjort upp med förlegade kristna dogmer, ändå oreflekterat håller fast vid romerska och medeltida ritualer och former i kyrkan med liten relevans för den moderna sekulariserade människan. Precis som kristendomen förändrades i mötet med romarriket så är jag övertygad om att vår tids romerskt influerade kyrka kommer att fortsätta förlora inflytande och att en annorlunda kyrka kommer att växa fram. Denna nya kyrka tror jag kommer att vara en syntes mellan det moderna sekulariserade och pluralistiska samhället och det som verkligen är den bärande grunden i den kristna tron. För så länge människor kommer att beröras av Jesusgestalten så kommer man också att sluta sig samman för att försöka förverkliga hans vision att det är gemenskapen och solidariteten med andra som kan göra den här världen till en bättre plats.”

Labels: , , ,

2 Comments:

Blogger prÄllan said...

AMEN!

Jag läser just nu den oemotståndliga revolutionen.

Tänk om vi kunde kastat ut en del av det som binder oss som kyrka.
Tänk om organisationen vore enklare.
Tänk om Jesus fick vara centrum och vi syskon i kärlek med fokus på allas lika värde och betydelse.
En kyrka där en ann är så god som en ann och den högste likt Jesus böjer sig ner och tvättar de andras fötter.

GO HÅKAN!

Kyrkan kan bara sprängas innifrån!

3:14 AM  
Blogger Leif Ekstedt said...

Gillar tanken. En uppgift för kyrkan är att föra ut budsdkapet.
Tänk så mycket inspiration det ligger i att kyrkan är välbesatt.
Söndagens tre texter är alltid en god start. En inspirerad präst som
förklarar budskapet levande får i allmänhet "bra publik". Varför är det ofta så få medlemmar som besöker/deltar i Gudstjänsten.
Kan de bero på att "föreställningen" är skral.
Pragmatisk marknadsföring är väl
viktig även för en halvstatlig inrättning.

10:35 AM  

Post a Comment

<< Home