Sunday, March 09, 2008

Kyrkan, IT, vården, arbetslivet....

Veckan som gått har varit mycket intensiv, men också spännande och rolig.Tre konferensdagar med olika teman.

I tisdags genomfördes Göteborgs stifts IT-dag, på Stenungsbaden. Jag har varit med i arbetsgruppen för den dagen, och fick inleda med en morgonbön och deltog också i ett kort panelsamtal mot slutet av dagen. En föreläsning av Mikael Hansson följdes av ett antal olika seminarier.

I torsdags var det dags för nästa konferens, “Kyrkan och vården, inspiration till samverkan med en helhetssyn på människan”, på SAS Radison i Göteborg. Folkhälsominister Maria Larsson talade, liksom även Tomas Sjödin, Egon Rommedal och Gunnar Eckerdal.

Det sista för veckan var kyrkorådsdag för Samfälligheten i Göteborg, med temat diakoni. Ärkebiskop Anders Wejryd talade om varför inte diakoni har en sådan framträdande plats i kyrkan som den borde, men försökte också uppmuntra och inspirera till mer diakonalt ansvartagande. Kyrkohistoriker talade därefter om diakoner, diakonissor vigningar mm under 1900-talet. Därefter följde tre parallella seminarier, varav jag ledde ett. Inriktningen var kyrka-arbetsliv, men jag tog upp lite av varje. Men fokus låg på vad kyrkan kan göra tillsammans med människor kring frågor som har med arbetslivet att göra, när man:
• Har ett arbete
• Har ett arbete, men inte orkar med det
• Inte har ett arbete

Alla tre dagarna gick på samma linje; att vara kyrka i vardagen, där människor är, på webben, i vardagens slit och när sjukdom alltmer gör sitt intrång i livet. Det handlade alla tre dagarna om det som är kärnan i kristen tro, Guds närvaro i livet.

Kanske återkommer jag snart med det jag tog upp i morgonbönen i tisdags, vi får se. Nu ska jag ta lite fika, här på X2000, på väg till Stockholm.

Labels: , , , , , , ,

2 Comments:

Blogger Per Westberg said...

Är det äldreboende som för dig till Stockholm

11:08 AM  
Blogger håkan said...

Precis!

3:05 PM  

Post a Comment

<< Home