Sunday, March 02, 2008

Blev enhetskyrkan någonsin folkkyrka?


Ovanstående rubrik är hämtad från “Guds närmaste stad? - En studie om religionernas betydelse i ett svenskt samhälle i början av 2000-talet”. Svenska kyrkans enhet för forskning och kultur står bakom denna studie av Enköpings kommun. Boken är läsvärd. Den tillhör en av de böcker jag har recenserat för Bibliotekstjänst, du kan läsa min recension på min hemsida.

Efterdyningar och rester från Svenska kyrkans tid som enhetskyrka och maktkyrka ser vi lite då och då, alltför ofta tycker jag. Mer om det vid ett annat tillfälle. Däremot skulle jag vilja citera rapporten. I inledningen till kapitlet “Blev enhetskyrkan någonsin folkkyrka?” (Björn Ryman) citeras KG Hammar från visitation i Veckholms kyrka 2005:

“I hundra år har man klagat på att ni här på Trögden inte går tillräckligt i kyrkan. Man säger att ni har otroligt vackra kyrkor, men vad är det för nytta om ni inte går i dem? Jag ska inte säga det. Det får ni säga själva. Vårt sätt att nalkas detta är inte att folk borde gå i kyrkan utan mer frågan: varför upptäcker de inte behovet? Det finns fortfarande inget annat sätt än att vi människor är inifrånstyrda. Vi är behovsstyrda. Om vi som har ansvar för en kyrka och en församling och gudstjänstplaneringar, märker att människor inte upptäcker sitt eget behov inombords, så får vi leta vidare tills vi hittar någonting som svarar mot behoven. Väldigt många människor idag vet inte vad de ska kalla det som de känner innerst inne, längtan efter ro, efter ro, efter frid, efter frihet, efter mening, efter sammanhang. De associerar inte med Gud, vilket vi gör i kyrkan. Vi ska inte säga: ni borde tänka på ett annat sätt. Det funkar inte. Vi får vara lyhörda nog och själva översätta och hitta den form som svarar mot människors behov.”

Labels: , , ,

0 Comments:

Post a Comment

<< Home